Strategieën Transport & Logistiek

Het beheren van een magazijn is nooit een gemakkelijke taak geweest. De groei van e-handel, die klanten de kans geeft om overal ter wereld, op elk moment en elke dag producten te kopen, heeft het nog moeilijker gemaakt. Transport & logistiek gaat veel verder dan de schappen die de koopwaar huisvesten en beschermen; het is de garantie dat klanten hun bestellingen op tijd en correct ontvangen. Elke schakel in een toeleveringsketen – leveranciers van grondstoffen, fabrikanten, distributeurs, detailhandelaren, groothandels – hebben iets gemeen: ze hebben magazijnen die beheer nodig heeft en die voor dezelfde uitdagingen staan. Die meestal voortkomen uit verouderde systemen en handmatige processen zoals: Onjuiste plaatsing van goederen, waardoor er behoefte is aan meer personeel en processen. Producten met een korte levenscyclus, is iets wat de planning van de vraag bemoeilijkt. Overbodige processen voor in-store en online bestellingen, wat resulteert in onnauwkeurigheid in de levering. Onvoldoende ruimtegebruik, waardoor de veiligheid van het personeel afneemt en er meer tijd nodig is om de bestellingen te voltooien. Om deze en andere uitdagingen binnen de transport & logistiek te vermijden en het hoofd te bieden, kunt u een reeks best practices van toonaangevende bedrijven gebruiken: Hoe goed u de ruimte gebruikt, is veel belangrijker dan hoeveel ruimte u tot uw beschikking heeft. Om de ruimte optimaal te benutten, moet u uw opslagsystemen en de indeling van schappen en pallets verbeteren, standaardselectieroutes maken en ervoor zorgen dat u over de nodige ruimte beschikt om uw werkzaamheden snel uit te voeren. We raden u aan om de koopwaar met hoge verkopen en hoge omzet in het voorste gedeelte van het magazijn te plaatsen, zodat uw personeel geen tijd verliest door het magazijn te verplaatsen.

Implementeer efficiënte communicatie

Efficiënte communicatie verhoogt de productiviteit. Wanneer alle betrokkenen bij een toeleveringsketen – vooral de productie-, inkoop- en logistieke afdelingen – dezelfde informatie delen, kunt u zendingen sneller en met meer coördinatie plannen en uitvoeren. Om dit te bereiken, raden we aan om de diverse spelers toegang te geven tot speciale software en cloudgebaseerde platforms.

Optimaliseer processen

Elimineer, vereenvoudig en automatiseer de logistieke processen; vooral tijdens het plukken. Om processen te versnellen te standaardiseren raden we aan technische tools te implementeren, zoals orderbeheersystemen en barcodes.

Voorzie de vraag

Wanneer bedrijven hun voorraden niet goed kunnen zien, lopen ze het risico hun vraagprognose te wijzigen en ofwel geen voorraad meer te hebben, ofwel overvoorraden te krijgen, waardoor de cashflow afneemt en de opslagkosten toenemen. Evenzo kunnen er nauwkeurigheidsproblemen optreden als informatie handmatig wordt ingevoerd. Dit kan worden opgelost met cloudgebaseerde beheersoftware die helpt bij het maken van nauwkeurige en transparante bestellingen. Promotiecampagnes en koopjes destabiliseren de logistiek en deze systemen helpen de bevoorrading van retailers te garanderen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Related Post

Caravan schadeCaravan schade

Misschien heeft je caravan schade opgelopen tijdens de vakantie of nog daarvoor of daarna. Dan kun je bij AAS schadeherstel terecht voor het herstellen hiervan. Zij zijn op elk moment